case
Niemand hoeft het alleen te doen
Restaurant Blauw Amsterdam
Restaurant Blauw Utrecht
Op een onderscheidende wijze horecatalent aantrekken in een uitdagende arbeidsmarkt
Over Blauw
Bij Restaurant Blauw worden je zintuigen geprikkeld met geur-, kleur- en smaakexplosies van authentiek en traditioneel Indonesisch eten, op culinair niveau.
Hun uitgebreide Indonesische rijsttafels zijn alom bekend, ook ver buiten Nederland. Het wordt in de Lonely Planet geprezen als 'Blauw is the place to go for stylish Indonesian food'.
Hun vestigingen in Utrecht en Amsterdam lopen goed, maar dat betekent niet dat zij niet voor hun eigen uitdagingen staan.
De aanleiding
De personeelstekorten in de horeca zijn in de afgelopen jaren gestegen naar recordhoogten. In Amsterdam zelfs nog harder dan het landelijk gemiddelde (bron: Parool). Elk jaar stromen er minder afgeschoolde mensen uit de opleiding de sector in dan er banen zijn.
Ook restaurants Blauw Amsterdam en Blauw Utrecht hadden meerdere openstaande vacatures op horecagebied. En het bleek uitdagend deze te vullen met geschikte kandidaten.
De oplossing
Cybertuig won de pitch om dit probleem, duurzaam, op te lossen.
We begonnen met het verscherpen van de arbeidsmarktcommunicatie en dit naar een goede propositie uitwerken. Deze vormden we rondom een unieke waarde waarin Blauw zich onderscheidt: ze scoren bijzonder hoog op sfeer en collegialiteit. Medewerkers omschrijven het steevast als een familie. Daarom kozen we als centrale onderwerp: niemand hoeft het alleen te doen.
Deze propositie hebben we direct daarna doorvertaald naar wervende video's die potentiële werknemers enthousiasmeren en informeren over het werken voor deze restaurants. We kozen voor video als medium, omdat dit extra goed geschikt is voor social media campagnes.
Deze video's hebben we vervolgens maximaal verspreid op social media. Hierbij hielden we per platform rekening met de optimale videoverhoudingen. Iets wat we al bij het filmen in ons achterhoofd hielden bij het framen van shots. Eveneens hielden we rekening met het feit dat de video ook zonder geluid de boodschap goed zou moeten overbrengen, omdat op sommige social media de mensen niet standaard het geluid aan hebben staan. Elk platform heeft zijn unieke eigenschappen en met onze ervaring weten we daar precies op de juiste manier op in te spelen.
In de verspreiding hebben we een mix van organisch en betaald bereik gerealiseerd. Hierbij hebben we niet alleen de standaardoplossingen gebruikt, maar bijvoorbeeld ook specifieke Facebookgroepen en andere verborgen communities in kaart gebracht om de video te seeden.
Alle uitingen hadden een CTA die verwees naar een specifieke landingspagina die we hadden ingericht voor geïnteresseerde potentiële kandidaten. Want al is je uiting nog zo goed, als je landingspagina onvoldoende is, converteert het alsnog niet.
Zo konden we niet alleen goed de conversie meten, maar ook gelaagd informatie delen. Door de landingspagina helder te designen en structureren, konden kandidaten makkelijk informatie scannen en dat vinden wat zij nodig hadden:
Deze onderwerpen waren geselecteerd op basis van vooronderzoek naar wat de belangrijkste variabelen zijn waar horecakandidaten naar kijken bij het selecteren van een plek om te werken. De landingspagina heeft naast de wervende, ook een filterende functie. Het doel is niet zoveel mogelijk kandidaten. Het doel is zoveel mogelijk kwalitatieve kandidaten.
Mission accomplished
Het conversiedoel was het ontvangen van kwalitatieve hoogwaardige sollicitaties van geschikte kandidaten voor 12 openstaande vacatures. Dat doel was al na 6 weken voltooid!
Maar door de tijdloze insteek kan de klant deze video's nu elke keer gebruiken als ze weer vacatures hebben.
Dat zijn duurzame oplossingen waarmee de klant goed zelf uit de voeten kan. Zelfredzaamheid is een groot goed. Niemand zit te wachten op afhankelijkheid.
Ingezette expertises